طرز تهیه خورشت آلو مسما با لپه به روش رشتی

طرز تهیه خورشت آلو مسما

طرز تهیه خورشت آلو مسما

خورش آلو مسما یکی از خورش های معروف و خوشمزه گیلن است که در این شهر با نام شیر قاتق شناخته می شود. این خورش به کسانی که عاشق طعم های ملس هستند به شدت توصیه می شود. اگر از خورش هایی مثل فسنجون لذت می برید این خورش هم غذای مورد علاقه شما خواهد بود. این خورش را با روش های متنوعی پخته می شود که می توانید یکی دیگر از این روش ها را در طرز تهیه خورش آلو مسما شمالی مشاهده کنید.

مواد لازم برای ۲ نفر
گوشت مرغ۳ تکه ران یا سینه
 آلو زرد یا سیاه۱۰-۱۲ عدد
برگه زردآلو (اختیاری)۱۰-۱۲ عدد
لپه۱ پیمانه
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو (اختیاری)به مقدار دلخواه
سیب زمینی (اختیاری)۱ عدد درشت
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت خورش آلو مسما

مرحله اول

برای تهیه خورش آلو مسما ابتدا پیاز را به صورت ریز خرد کردم، سپس با مقداری روغن تفت دادم و بعد زردچوبه را اضافه کردم و تفت دادم تا مواد یکدست شوند. بعد مرغ را اضافه کردم سپس مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کردم.

مرحله دوم

در ادامه تکه های مرغ را به خوبی سرخ کردم و رب گوجه فرنگی را اضافه کردم و خوب تفت دادم تا سرخ شود. بعد دو لیوان آب اضافه کردم و درب قابلمه را گذاشتم تا گوشت مرغ به طور کامل پخته شود سپس رفتم سراغ مراحل بعدی خورش.

مرحله سوم

لپه را که از قبل خیس کرده بودم آبکشی کردم و به صورت جداگانه گذاشتم بپزد. نکته مهم در مورد این خورشت ان است که باید کم آب باشد پس زیاد آب نریزید، هر چی کم آب موجود در خورش کمتر باشد خورش لعاب دارتر و خوشمزه تر می شود.

مرحله چهارم

وقتی گوشت مرغ به طور کامل پخت آلوها و قیصی ها را که از قبل شستم و ۳۰ دقیقه خیسانده ام را با مقدار کمی روغن تفت می دهم سپس به خورش اضافه می کنیم. می توانید هسته های آلو را قبل از ریختن در قابلمه خارج کنید.

مرحله پنجم

پس از ۱۵ دقیقه لپه پخته شده را به خورش اضافه می کنیم و چاشنی های خورش را نیز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد و روغن بیندازد. در اخر زعفران دم کرده را هم به همراه کمی شکر برای ملس تر شدن طعم خورش اضافه می کنیم.