طرز تهیه سوسیس بندری اصل مثل بیرون بدون سیب زمینی

طرز تهیه سوسیس بندری

طرز تهیه سوسیس بندری اصل مثل بیرون بدون سیب زمینی با قارچ و پنیر پیتزا دونفره با فلفل دلمه ای برای 10 نفر

سوسیس بندری یکی از انواع غذاهای ساندویچی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های جنوبی کشورمان می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با وب شترمرغ همراه باشید.

سوسیس بندری همانطور که از نامش بر می آید یکی از غذاهای خوشمزه و تند جنوب کشور است. جالب است بدانید سوسیس بندری به عنوان یکی از محبوب ترین ساندویچ ها در کل کشور است و به خاطر طعم خوب و قیمت مناسبش طرفداران بسیار زیادی دارد. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر سوسیس بندری تهیه نمایید.

سوسیس بندری یکی از فست فودهای سنتی استان خوزستان است و به دلیل مزه تند آن، طرفداران بسیاری دارد. مواد اصلی در تهیه این غذا سوسیس و رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ است؛ که البته بسته به سلیقه و ذائقه های مختلف می توان مواد دیگری به آن اضافه کرد.

مواد لازم برای ۴ نفر
سوسیس۶ عدد
پیاز۲ عدد بزرگ
سیب زمینی ( اختیاری )۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
سس کچاپ۱ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز و فلفل سیاهبه اندازه کافی
روغن و نمکبه اندازه کافی

دستور پخت سوسیس بندری

مرحله اول

ابتدا سوسیس ها را به صورت ورقه ای خرد می کنیم ( برای زیبایی بیشتر غذا می توانید سوسیس ها را به صورت مُوَرب برش بزنید ) و کنار می گذاریم. سوسیس بندری اصیل ایرانی بدون سیب زمینی درست می شود اما در دستورها خانگی به این غذا سیب زمینی هم اضافه می کنند.

مرحله دوم

در صورتی که تمایل دارید به سوسیس بندری خود سیب زمینی اضافه کنید سیب زمینی ها را به همراه مقداری آب و نمک داخل یک قابلمه کوچک بریزید و اجازه دهید نیمپز شوند. در ادامه پوست سیب زمینی ها را بگیرید و آنها را به صورت نگینی خرد کنید.

مرحله سوم

در این مرحله پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم. سوسیس بندری جنوبی با پیاز فراوان و درشت تهیه می شود ( اگر پیازهای درشت در غذا را نمی پسندید می توانید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید ) پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت دهید.

مرحله چهارم

پس از اینکه پیازها شفاف و نرم شدند سوسیس و سیب زمینی را به تابه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا سوسیس و سیب زمینی کمی سرخ شوند. در ادامه مقداری نمک به همراه فلفل سیاه و فلفل قرمز به مواد اضافه می کنیم و چند دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم.


همچنین ببینید : طرز تهیه فلافل خاص و خوشمزه مغازه به روش رستورانی آبادانی


مرحله پنجم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را در یک تابه بسیار کوچک به صورت جداگانه با کمی روغن مایع تفت می دهیم به صورت که رب گوجه فرنگی کاملا سرخ شود. فقط مراقب باشید رب گوجه فرنگی را نسوزانید که باعث می شود غذا بد طعم شود.

مرحله ششم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی خوب سرخ شد آنرا به همراه سس کچاپ با نصف فنجان آب جوش مخلوط می کنیم و به تابه حاوی سوسیس اضافه می کنیم و با مواد مخلوط می کنیم. مجددا چند دقیقه مواد را تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به تمام مواد برسد.

مرحله هفتم

تفت دادن را باید تا زمانی که آب موجود در تابه تبخیر شود و غذا روغن بیندازد ادامه دهیم. در پایان سوسیس بندری را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با پیاز سفید ، خیارشور و گوجه فرنگی خرد شده تزیین کرده و به همراه نان باگت و سس دلخواه سرو می کنیم.


دستور پخت سوسیس بندری


مواد لازم برای ۴ نفر 

سوسیس (کوکتل) ۶ عدد

پیاز ۲ عدد

سیب زمینی ۳ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری 

سس گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

سس گوجه فرنگی تند نصف قاشق غذا خوری درصورت تمایل

روغن مایع به میزان کافی 

نمک و فلفل ،زرد چوبه و پودر سیر به میزان کافی 


طرز تهیه سوسیس بندری خانگی


ابتدا ۲ عدد پیاز را پوست کنده ، شسته و بر روی تخته به صورت خلال های متوسط خرد می کنیم .


سپس روغن مایع را درون ماهیتابه می ریزیم و پیازهای خرد شده را به آن اضافه می کنیم.


در این مرحله زمانی که پیاز ها مقداری نرم و سبک شدند و رنگ شان طلایی یا عسلی شد مقداری زرد چوبه به آن می افزاییم. پیاز و زرد چوبه را هم می زنیم تا یکدست شوند.


سپس ۲ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را به پیاز و زردچوبه اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم ، چند دقیقه با حرارت ملایم رو اجاق می گذاریم تا خامی رب گرفته شود ، اندکی آب جوش به آن اضافه می کنیم تا مانند سس غلیظی شود و خوب هم می زنیم . فعلا ماهیتابه را کنار می گذاریم تا سایر مواد را آماده کنیم.


سوسیس ها را به صورت دایره ای یا بیضی شکل بر روی تخته خرد می کنیم و سپس درون ماهیتابه دیگری اندکی روغن ریخته و سوسیس ها را درون این ماهیتابه به صورت جدا مقداری سرخ می کنیم تا حالت خامی نداشته باشند.


بعد از این که مقداری سوسیس ها را سرخ کردیم به درون ماهیتابه حاوی پیاز و رب گوجه فرنگی می افزاییم. و در این مرحله نمک و فلفل و پودر سیر به میزان لازم همراه با ۱ قاشق سس گوجه فرنگی و نصف قاشق سس گوجه فرنگی تند در صورت تمایل را هم به مواد اضافه می کنیم و ماهیتابه را دوباره روی شعله با حرارت ملایم قرار می دهیم.


سیب زمینی ها را پوست کنده ، شسته ، با پارچه تمیز خشک می کنیم سپس آنها را به صورت نگینی خرد کرده و جداگانه سرخ می کنیم. حتی می توانیم در صورت تمایل سیب زمینی ها را با آب بپزیم و بعد پوست کنده ،خرد کنیم و به مخلوط اضافه کنیم فقط نکته مهم این است که نباید سیب زمینی هارا بیش از حد پخت تا هنگام اضافه کردن به مخلوط له نشود.


در مرحله آخر سیب زمینی ها را به مخلوط سوسیس و رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم و به همین راحتی خوراک سوسیس بندری خانگی ما آماده است که می توانید آن را همراه با نان ساندویچی ، گوجه فرنگی و خیار شور میل کنید.


نکات پخت سوسیس بندری


1- در برخی از دستورات تهیه سوسیس بندری از زردچوبه نیز استفاده می شود. در این صورت پس از این که پیاز را تفت دادید، زردچوبه را اضافه کرده و اجازه دهید خامی بوی زردچوبه با تفت دادن از بین برود؛ سپس بقیه مراحل را انجام دهید.

2- در صورت تمایل می توانید، سیب زمینی را از دستور فوق حذف کنید.

3- برخی از خانم ها در تهیه سوسیس بندری از قارچ و فلفل دلمه ای نیز استفاده می کنند. البته استفاده از این مواد بسته به سلیقه و ذائقه افراد دارد و جزء دستور اصلی سوسیس بندری نیست.

4- زمان آماده سازی مواد سوسیس بندری، در حدود 1 ساعت و زمان پخت آن در حدود 15 دقیقه می باشد و جزء غذاهای سریع می باشد و برای زمان هایی که وقت آشپزی ندارید مناسب است.