طرز تهیه خمیر پیتزا با خمیر مایه فوری و بکینگ پودر

طرز تهیه خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا حرفه ای برای 6 نفر تصویری با ماست بدون مخمر با بکینگ پودر بدون خمیر مایه آمریکایی

خمیر پیتزا یا نان پیتزا نوعی نان است که برای پایه یا بیس انواع پیتزاها مورد استفاده قرار می گیرد. معروف ترین و با کیفیت ترین خمیر های پیتزا متعلق به کشورهای ایتالیا و امریکا می باشند. البته به این دلیل که پیتزا یک غذای ایتالیایی است سرآشپزهای بزرگ معتقدند بهترین نوع خمیر پیتزا متعلق به ایتالیا می باشد.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد سفید ۳ لیوان
آب ۱ لیوان
پودر خمیر مایه فوری قاشق غذاخوری
نمک ¼ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت خمیر پیتزا

مرحله اول

ابتدا پودر خمیر مایه را با یک لیوان آب ولرم مخلوط می کنیم و به مدت ۵ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا عمل بیاید. در ادامه آرد را دو مرتبه الک می کنیم تا کاملا صاف و نرم شود ، سپس آنرا داخل یک کاسه جادار می ریزیم.

مرحله دوم

وسط آرد با دتس یک جای خالی ایجاد می کنیم سپس خمیر مایه را به همراه روغن زیتون و نمک داخل آن می ریزیم. در ادامه شروع به ورز دادن و مخلوط کردن مواد می کنیم تا زمانی که خمیر صاف و یکدست به وجود بیاید.

مرحله سوم

در این مرحله روی یک سطح صاف مقداری آرد می پاشیم سپس خمیر را روی سطح صاف قرار می دهیم و چندین بار باز و بسته می کنیم و ورز می دهیم تا تمام هوایی که میان خمیر قرار گرفته است به طور کامل خارج شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر آماده یک قابلمه مناسب را با کمی روغن مایع چرب می کنیم سپس خمیر را درون قابلمه قرار می دهیم و با یک پارچه تمیز روی قابلمه را می پوشانیم. قابلمه را باید در یک جای گرم قرار دهیم تا خمیر حدود ۱ ساعت استراحت کند و وَر بیاید.

مرحله پنجم

بعد از دو ساعت حجم خمیر باید حدود یک و نیم تا دو برابر شده باشد. پس از اینکه خمیر وَر آمد روی یک سطح صاف کمی آرد می پاشیم سپس خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم و روی آرد قرار می دهیم.

مرحله ششم

هر چهار قسمت را به صورت جداگانه مجددا کمی ورز می دهیم و باز و بسته می کنیم سپس هر قسمت از خمیر را داخل یک ظرف مخصوص پیتزا پهن می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه ظرف های پیتزا را کنار می گذاریم تا مجددا خمیر کمی استراحت کند.

مرحله هفتم

در این مرحله فر را با حرارت ۲۶۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود. پس از اینکه فر گرم شد یک ظرف آب داخل آن قرار می دهیم تا بخار آب موجود در فر کمی فضای فر را مرطوب کند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه ظرف های پیتزا را داخل فر قرار می دهیم.

مرحله هشتم

پس از ۱۵ دقیقه پخت اولیه خمیر پیتزا انجام می شود و باید ظرف های پیتزا را از فر خارج کنیم. در این مرحله می توانید مواد پیتزا را روی خمیرها بریزید و مجددا داخل فر قرار دهید تا پیتزا آماده شود یا اینکه خمیر های پیتزا را داخل کیسه فریزر قرار داده و در یخچال فریزر نگهداری کنید.

نکاتی برای بهتر شدن خمیر پیتزا

چکار کنیم خمیر پیتزا خشک نشود؟

یکی از مشکلات آشپزهای مبتدی در تهیه خمیر پیتزا این است که خمیر پیتزایشان پس از پخت اولیه سریعا خشک می شود.
رطوبت در فر
برای رفع این مشکل همانطور که در بالا توضیح دادیم قبل از قرار دادن خمیرهای پیتزا در فر یک ظرف کوچک آب داخل فر قرار دهید تا فضای فر مرطوب شود. این کار باعث می شود خمیرهای پیتزا شما در هنگام پخت خشک نشود.
سنگین شدن خمیر
یکی دیگر از دلایل مهم خشک شدن خمیر پیتزا پس از پخت این است که خمیر قبل از ورود به فر بیش از حد سنگین شده است ، خمیر پیتزا باید کمی نرم باشد و اضافه کردن بیش از حد آرد باعث می شود خمیر سنگین و در نهایت خشک شود.

آرد مناسب خمیر پیتزا چیست؟

بهترین آرد برای تهیه خمیر پیتزا آرد مخصوص شیرینی پزی است که بافتی نرم و لطیف تر نسبت به آردهای نانوایی دارد. استفاده از آرد مخصوص قنادی ها باعث می شود که در پایان پخت خمیر پیتزای پوک تر و تردتری داشته باشید.

خمیر پیتزا بدون مخمر

مخمر باعث پفکی شدن و پف کردن خمیر پیتزا می شود و می توانید در شرایطی که زمان کافی ندارید از گزینه های دیگری استفاده کنید ، مثلا می توانید به جای استفاده از مخمر از بکینگ پودر برای پف کردن و پفکی شدن خمیر پیتزا استفاده کنید. گزینه دیگر جوش شیرین است که باهث پفکی شدن خمیر پیتزا می شود اما به دلیل زیان هایی که برای بدن دارد توصیه نمی شود.

منبع :
https://oumrecipes.blogspot.com/2019/11/how-to-make-pizza-dough.html