طرز تهیه گراتن سیب زمینی و قارچ خوشمزه و مخصوص

طرز تهیه گراتن سیب زمینی

طرز تهیه گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ کرده در مایکروفر و بادمجان و سوسیس و گوشت در مایکروفر و کالباس دونفره گراتن پوره سیب زمینی قارچ

گراتن سیب زمینی یکی از انواع گراتن های محبوب و خوشمزه است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی مدرن در ادامه با مجله تفریحی شترمرغ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۴ عدد متوسط
قارچ۴۰۰ گرم
سس بشامل۱ پیمانه
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر½ قاشق چایخوری
پیازچه و جعفری۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا۴۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور تهیه گراتن سیب زمینی

مرحله اول

ابتدا سیب زمینی ها را به خوبی می شوییم تا هیچ چیزی روی پوست سیب زمینی ها نماند سپس آنها را به صورت ورقه ای با ضخامت نیم سانتی متر برش می زنیم و به مدت ۳۰ دقیقه در یک کاسه حاوی آب یخ قرار می دهیم.

مرحله دوم

قرار دادن سیب زمینی ها در آب یخ باعث می شود که نشاسته اضافی سیب زمینی ها به طور کامل خارج شود. حالا سیب زمینی را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم تا آب اضافی برود. در ادامه کف سینی فر را کمی چرب می کنیم.

مرحله سوم

سیب زمینی ها را به ترتیب در کنار هم داخل سینی فر می چینیم، سپس با برس کمی روغن مایع روی سیب زمینی ها می زنیم تا کمی چرب شوند. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه های دلخواه روی سیب زمینی ها می پاشیم.

مرحله چهارم

فر را از ۱۵ دقیقه با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس سیب زمینی ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا نیم پز شوند. حالا سیب زمینی ها را کنار می گذاریم و به سراغ اماده کردن قارچ می رویم.

مرحله پنجم

قارچ ها را به صورت ورقه ای درشت خرد می کنیم، سپس با کمی روغن و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تفت می دهیم تا آب قارچ ها به طور کامل کشیده شود. در ادامه یک ظرف مناسب برای تهیه گراتن انتخاب می کنیم.

مرحله ششم

حالا کف و دیواره های ظرف را با روغن چرب می کنیم و کف آن کمی سس بشامل (طرز تهیه سس بشامل فرانسوی) می ریزیم و تا به طور کامل پوشیده شود، سپس یک ردیف سیب زمینی روی سس بشامل به ترتیب کنار هم می چینیم و کمی پودر سیر روی سیب زمینی ها می پاشیم.

مرحله هفتم

در این مرحله مقداری پیازچه و جعفری خرد شده هم روی سیب زمینی ها می ریزیمف سپس مقداری قارچ اضافه می کنیم. حالا روی مواد را با سس بشامل می پوشانیم و روی سس بشامل را با پنیر پیتزا یا پنیز ورقه ای می پوشانیم.

مرحله هشتم

حالا به همین ترتیب مجددا مواد را داخل ظرف می چینیم تا مواد تمام شود. در انتها سس بشامل روی مواد می ریزیم و با پنیر فراوان روی تمام مواد را به طور کامل می پوشانیم. فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم شود.

مرحله نهم

حالا ظرف را داخل فر در طبقه وسط قرار می دهیم و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر می کنیم تا پنیر ذوب شود و روی آن طلایی شود. در اخر گراتن را از فر خارج می کنیم و صبر می کنیم کمی خنک شود سپس آنرا برش می زنیم و با سس کچاپ سرو می کنیم.


مطالب مرتبط :

طرز تهیه سمبوسه خوشمزه و ساده ایرانی


منابع :

مدیوم مملی

فیسبوک چی شی