طرز تهیه سمبوسه خوشمزه و ساده ایرانی

طرز تهیه سمبوسه

طرز تهیه سمبوسه بازاری در فر بندری گوشت مرغ رستورانی سیب زمینی هندی با مرغ با خمیر ترکی

سمبوسه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای جنوب کشور می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی جنوبی در ادامه با شتر مرغ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۲ عدد بزرگ
گشنیز۵۰ گرم
جعفری۵۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه
نان لواشبه تعداد کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و زردچوبهبه مقدار کافی

دستور پخت سمبوسه جنوبی

مرحله اول

ابتدا سیب زمینی ها را به همراه ۲ لیوان آب و نصف قاشق چایخوری نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا سیب زمینی ها آبپز شوند. پس از اینکه سیب زمینی ها آبپز دند اجازه می دهیم کمی خنک شوند.

مرحله دوم

در ادامه پوست سیب زمینی ها را جدا می کنیم و آنها را با گوشتکوب می کوبیم تا به شکل پوره سیب زمینی در بیایند. حالا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقدار کمی روغن در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم تفت می دهیم.

مرحله سوم

پس از اینکه پیاز به خوبی سرخ شد سیر را به همراه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و یک تفت کوچک می دهیم. حالا گشنیز و جعفری را که از قبل به صورت ساطوری خرد کرده ایم اضافه می کنیم و پس از اینکه آب سبزیجات به طور کامل تبخیر شد، تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

حالا مخلوط پیاز و سبزیجات را به پوره سیب زمینی اضافه می کنیم، سپس به مقدار دلخواه نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و به خوبی با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. اگر می خواهید سمبوسه ها تند باشد حتما از فلفل قرمز هم استفاده کنید.

مرحله پنجم

حالا ماده میانی سمبوسه اماده است و باید نان های لواش را اماده کنیم. برای این منظور نان های لواش را به صورت طولی با عرض دلخواه برش می زنیم. هر چقدر عرض نان لواش را بیشتر بگیریم، سمبوسه بزرگ تر می شوند.

مرحله ششم

برای داشتن سمبوسه با سایز متوسط عرض نان لواش را بین ۸ تا ۱۲ سانتی متر بگیرید. نکته دیگر در مورد نان لواش این که حتما از نان های نرم استفاده کنید تا زمان پیچیدن سمبوسه ها با مشکل مواجه نشوید. ( در صورت تمایل می توانید به مطلب پخت نان لواش نرم خانگی مراجعه کنید )

مرحله هفتم

پس از اینکه نان ها را برش زدیم مقداری از مایه میانی سمبوسه را ابتدای نان قرار می دهیم و نان را به شکل مثلث جمع می کنیم.اگر می خواهید سمبوسه هایتان تخت نباشد و کمی شکم داشته باشد مقداری بیشتری مواد داخل نان قرار دهید.

مرحله هشتم

پس از اینکه کار پیچاندن سمبوسه ها به پایان رسید، یک ظرف گود مثل شیر داغ کن روی حرارت قرار می دهیم و به اندازه ای روغن می ریزیم که سسمبوسه ها در روغن شناور باشد. نکته مهم در این مرحله این است که حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

مرحله نهم

حرارت زیر ظرف باید متوسط باشد، حالا سمبوسه ها را به تعدادی که در ظرف جا می شود در روغن قرار می دهیم تا به صورت یکنواخت سرخ شوند. پس از اینکه یک سمت سمبوسه سرخ شد آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

مرحله دهم

پس از سرخ شدن سمبوسه ها آنها را در یک توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود ( یا با دستمال حوله ای روغن شان را می گیریم ) در پایان سمبوسه ها را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه سس کچاپ سرو می کنیم.