طرز تهیه فطیر مغزدار به سبک اراک

طرز تهیه فطیر

طرز تهیه نان فطیر فتیر همدان خانگی ساده مشگین شهر بدون خمیر مایه کماج زنجان کردستان اگنجه سبزوارمحلی ساده تنوری گردویی

فطیر که با نام نان فتیر هم شناخته می شود یکی از انواع نان های سنتی ایرانی است که شباهت زیادی به نان شیرمال دارد، برای مشاهده این اموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ شترمرغ 👰 همراه باشید.

مواد لازم فطیر
آرد سفیدحدودا ۲ پیمانه
شکر۱ پیمانه
روغن مایعیک سوم پیمانه
شیر ولرم۱ پیمانه
نمکنصف قاشق چایخوری
مواد خمیر مایه
آب گرمیک سوم پیمانه
شکر۱ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم رومال
شیریک سوم پیمانه
خاک قند۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
وانیلنصف قاشق چایخوری

دستور پخت فطیر

مرحله اول

ابتدا برای عمل آوردن خمیر مایه، یک سوم پیمانه آب ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر مخلوط می کنیم تا شکر در آب حل شود، سپس پودر خمیر مایه فوری را اضافه می کنیم و روی درب ظرف را می بندیم و به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله شیر ولرم را به همراه تخم مرغ، شکر و روغن مایع داخل یک کاسه جادار می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. در ادامه خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم و آرد را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه خمیر جمع شد، آنرا با دست ورز می دهیم تا جایی که چسبندگی خیلی کمی داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر بیش از حد آرد اضافه کنید خمیر سفت و خشک می شود. پس از اینکه خمیر آماده شد یک ظرف گود و جادار را چرب می کنیم.

مرحله چهارم

سپس خمیر را به ظرف منقل می کنیم و روی آنرا با دستمال حوله ای می پوشانیم و حدود یک تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر دو برابر شود. پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود.

مرحله پنجم

حالا خمیر را به چونه هایی بزرگتر از گردو تبدیل می کنیم و روی سطح کار آرد پاشی می کنیم و چونه ها را با وردنه باز می کنیم. در ادامه کف سینی فر را یا با روغن کمی چرب می کنیم یا اینکه با کاغذ روغنی پوشش می دهیم.

مرحله ششم

پس از اینکه چونه ها را با وردنه باز کردیم، آنها را با دست بلند می کنیم و داخل سینی فر می چینیم. پس از اینکه تمام چونه ها را باز کردیم و داخل سینی فر چیدیم روی آنها را با یک دستمال تمیز می پوشانیم تا خشک نشوند.

مرحله هفتم

حدود ۳۰ دقیقه دیگر در این حالت به خمیر استراحت می دهیم. پس از گذشت این زمان مواد رومال را با هم مخلوط می کنیم و روی خمیر ها را رومال می کنیم. در صورت تمایل می توانیم کمی کنجد، سیاه دانه یا تخم خرفه هم روی فطیرها بپاشیم.

مرحله هشتم

فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس فطیرها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا بپزند. پس از پخت چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی فطیرها رنگ بگیرد.

نکات پخت فطیر

فطیر مغزدار

برای قرار انواع مغز در فطیر زمانی که خمیر را چونه گرفتیم با فشار انگشت وسط چونه ها را باز می کنیم و به دلخواه مقداری پودر گردو ، کرم پاتیستر یا هر چیزی دیگر وسط چونه قرار می دهیم و سر چونه ها را جمع می کنیم و مراحل بعدی را مانند دسترو بالا ادامه می دهیم.


فتیر تقریبا پنکیک ما ایرانی هست :) و معمولا تو بعضی شهرها مثل اراکف اردبیلف همدان و ... بیشتر شناخته شده است و به عنوان صبحانه استفاده میشه.

یک ترکیب جالب هبتون معرفی کنیم که بزنیند به بدن و لذتش رو ببرید. ترکیب فطیر و نوتلا رو تست کنید ببینید چی میشه!!!

راستی تو عید نوروز هم خیلی از شهرها فطیر سنتی درست می کنند و داخل سفره قرار میدن که اینم کار جالب و سنتی طوری هست.


فطیر شباهت زیادی هم به نان شیرمال داره که البته نان شیرمال نرم تر و پفکی تره و معمولا خوشمزه تره چون با شیر درست میشه هر چند فطیرم با شیر درست بشه خیلی عالی میشه طعمش


منبع : پینترست