خواص پرتقال تامسون ناشتا برای کبد، کودکان و بارداری

خواص پرتقال

خواص پرتقال

در این مطلب از وبلاگ آموزشی شتر مرغ قصد داریم شما عزیزان را با خاصیت های شگفت انگیز پرتقال آشنا کنیم، البته همه کم و بیش با خواص این میوه خوشمزه آشنا هستند ولی در اینجا به صورت جزئی تر به خاصیت های پرتقال می پردازیم.

پرتقال میوه ایی است از خانواده مرکبات با نام علمی Citrus sinensis که درخت آن همیشه سبز و ارتفاعش به ده متر نیز می رسد.معروف‌ ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می‌ باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروف ترین مکان‌ های پرورش آن درجهان می‌باشد که پرتقال بیروتی آن نیز معروف است.

پرتقال سرشار از ویتامین ث است. موسسه مبارزه با بیماری سرطان آمریکا چندین سال پیش در اثر مطالعات زیاد دریافت که علت اینکه سرطان معده در آمریکا کمتر از نقاط دیگر است این است که مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال مصرف می کنند . البته شاید علت آن وجود ویتامین C در پرتقال است .

ارزش غذايي پرتقال:

صد گرم پرتقال بدون پوست حاوی ارزش غذایی زیر می‌باشد:

کالری                                          47
چربی                                          0
کلسترول                                     0
گلوسید                                       12 گرم
فیبرهای غذایی                           2 گرم
پروتئین                                        1 گرم
ویتامین آ                                      225 واحد بین‌المللی برابر با 4 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین
ویتامین ث                                    53.2 میلی گرم معادل 89 درصد نیاز روزانه‌ی ما
ویتامین ای                                   0.2 میلی گرم معادل یک درصد نیاز روزانه
تیامین (ویتامین ب١)                     0.1 میلی گرم معادل 6 درصد نیاز روزانه
نیاسین (ویتامین ب٣)                   0.3 درصد معادل 3 درصد نیاز روزانه
ویتامین ب 6                                 0.1 میلی گرم معادل 3 درصد نیاز روزانه
فولات (ویتامین ب٩)                    30 میکروگرم معادل 8 درصد نیاز روزانه
اسید پانتوتنیک (ویتامین ب٥)        3 میلی گرم
کولین                                           8.4 میلی گرم
کلسیم                                       40 میلی گرم معادل 4 درصد نیاز روزانه
آهن                                             0.1 میلی گرم معادل 1 درصد نیاز روزانه
منیزیم                                         10 میلی گرم معادل 2 درصد نیاز روزانه
فسفر                                          14 میلی گرم معادل 1 درصد نیاز روزانه
پتاسیم                                       181 میلی گرم برابر 5 درصد نیاز روزانه
سلنیوم                                        0.5 میکروگرم معادل 1 درصد نیاز روزانه
آب                                               86.7 گرم

پرتقال خونی یا پرتقال توسرخ، یکی از گونه‌های پرتقال است که بخش گوشتی آن به رنگ خون است. این گونه معمولاً از پرتقال‌های معمولی کوچکتر است. قرمز بودن رنگ این پرتقال به دلیل وجود آنتوسیانین است که رنگدانه معمولی در گل‌ها و میوه‌ها است، ولی در مرکبات نادر است. پوست این پرتقال معمولاً سفت‌تر از انواع دیگر است و بر روی پوست انواعی از این پرتقال رنگ تیره‌ای وجود دارد.

حقایقی جالب از پرتقال خونی

در حال حاضر در یک مرکز تحقیقاتی در اسپانیا پژوهش‌هایی برای اصلاح ژنتیک بر روی نهال این پرتغال در حال انجام است. انتظار می‌رود آن‌ها بتوانند تا اواخر امسال یک نهال اصلاح شده از نظر ژنتیکی را تولید کنند. پرتقال‌های خونی حاوی مقادیر بسیاری آنتو سیانین هستند.

محققان استدلال می‌کنند رنگدانه‌های قرمز، بنفش و آبی این میوه از بدن در برابر بیماری‌های بسیاری محافظت می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که آب پرتقال خونی از چاق شدن جلوگیری می‌کند و پژوهش‌های دیگر که به زودی منتشر خواهند شد نشان می‌دهند کسانی که آب پرتقال خونی می‌نوشند در مقایسه با کسانی که از آب پرتقال معمولی استفاده می‌کنند، کمتر در معرض حملات قلبی و عروقی قرار می‌گیرند.

به این دلیل که شرایط آب و هوایی ویژه‌ای برای کشت پیش از زمان برداشت باید این نوع پرتقال‌ها در معرض هوای سرد قرار بگیرند این نوع پرتقال‌ها مورد نیاز است برای همه دسترسی به آب پرتقال خونی امکان پذیر نیست.

پرتقال در دروان بارداری

در دوران بارداری، زنان باردار باید مواد مغذی زیادی را دریافت کنند از جمله پروتئین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها و ویتامین‌های مختلف. ویتامین‌ها بسیار مهم هستند زیرا روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیار زیادی دارند، مصرف ویتامین‌ها موجب بهبود سیستم ایمنی بدن زنان باردار می‌شود،

بنابراین انواع ویروس‌ها، میکروب‌ها و باکتری‌هایی که باعث بیماری می‌شوند، نمی‌توانند آن‌ها را در تحت تاثیر قرار بدهند. ویتامین C ویتامینی عالی برای حفظ و افزایش استقامت بدن زنان باردار است. از منابع مهم ویتامین C می‌توانیم میوه‌های خانواده‌ی مرکبات را نام ببریم.

و یکی از میوه‌های این خانواده که هم بسیار خوش طعم و مزه است و هم فایده‌ی زیادی برای زنان باردار دارد، پرتقال است. پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکبات است که بشر از آن تا کنون استفاده کرده است و خواص پرتقال بخصوص در تصفیه خون و بسیاری از بیماری ها مفید است .

لوله عصبی در جنین

پرتقال دارای فولات است که به همراه قرص های اسید فولیک به پیشگیری از بروز اسپینا بیفیدا (بسته نشدن لوله عصبی) در جنین کمک می کند. لذا به مادران باردار مصرف منابع اسید فولیک از جمله پرتقال توصیه می شود.

پرتقال در یک نگاه

آب پرتقال مقوی معده می‎باشد.

جبران كننده كمبود ویتامین C در بدن است.

ضد قی و ضد سم  است.

نرم كننده سینه، در فواصل غذاهای روزانه میل شود.

پرتقال خون را تصفیه می‌كند و تشنگی را فرو می‌نشاند.

آب پرتقال برای ناراحتی صفرایی مفید است.

آب پرتقال به اضافه عسل یك نوشیدنی خوبی است برای كسانی كه درد مفاصل دارند.

افراد مسلول از خوردن آب پرتقال فراموش نكنند.

كسانی كه سرما خورده‌اند باید روزی سه عدد پرتقال بخورند.

مضرات پرتقال

در پرتقال موادی از نوع آلکالوئید ها وجود دارد که در مبتلایان به نارسائی کبد ایجاد حساسیت و ناراحتی می نماید ، بنابراین اینگونه اشخاص باید در مصرف پرتقال احتیاط کنند. پرتقال با گوشت و ماهی سازگار نیست ، 4 ساعت بعد از خوردن ماهی خورده شود.

ویتامین ث

پرتقال غنی از ویتامین ث می باشد که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در طول بارداری می شود.

جذب روی و آهن

تست های پزشکی نشان داده اند که پرتقال به سلامت کودک نیز کمک می کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک نیز می شود. ویتامین ث یک ویتامین قابل حل در آب است و نمی تواند به طور دائم در داخل بدن باقی بماند. زنان باردار هر روز باید پرتقال بخورند تا بتوانند این ویتامین را به بدن خود برسانند.

خواص پرتقال

مهمترین خواص پرتقال ناشتا برای کبد تامسون برای کودکان خونی در بارداری برای موی سر

پرتقال یکی از انواع میوه های محبوب در سراسر جهان است که بیشتر به خاطر ویتامین هایش شناخته می شود، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات پرتقال در ادامه با وبلاگ شترمرغ همراه باشید.

خاصیت های پرتقال

سلامت قلب

یکی از دلایلی که باعث نامنظم تر شدن ضربان قلب می شود که در نتیجه احتمال ابتلا به آریتیم ( ریتم غیر طبیعی قلب ) را افزایش می دهد. پرتقال به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم می باشد، می تواند به سلامتی قلب کمک زیادی کند.

نرم کننده مو

جالب است بدانید که پرتقال می تواند به نرم شدن و رفع شکنندگی موهای سر نیز کمک کند. برای این منظور توصیه می شود که از آب پرتقال برای شستشوی موها استفاده شود، این کار باعث می شود که موهای لطیف و نرم داشته باشید.

سلامت مغز

یکی از ویتامین هایی که برای سلامت مغز ضروری هستند اسید فولیک یا همان ویتامین B9 است و جالب است بدانید که پرتقال مقادیر سرشاری از این ویتامین می باشد و می تواند به رشد و سلامت مغز کمک کند.

سفید کننده پوست

جالب است بدانید که پرتقال می تواند به سفید تر شدن و روشن تر شدن پوست صورت کمک کند، به همین دلیل می توانید از پوست پرتقال به صورت موضعی به شکل ماسک استفاده کنید. پوست پرتقال علاوه بر سفید کردن پوست می تواند لک های پوستی را نیز از بین ببرد.

درمان یبوست

در اکثر مواقع یبوست به دلیل کمبود فیبر اتفاق می افتد و برای رفع این مشکل باید از مواد غذایی استفاده شود که دارای فیبر هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای درمان یبوست از پرتقال استفاده شود زیرا این میوه سرشار از فیبر است.

رفع بوی بد دهان

مصرف متداوم پرتقال باعث می شود که اگر با مشکل بوی بد دهان مواجه هستید به راحتی این مشکل را رفع کنید. برای این منظور کافیست روزانه یک فنجان چای طبیعی پرتقال مصرف کنید، پس از گذشت یک ماه بوی بد دهان شما رفع می شود.

کاهش فشار خون بالا

هسپریدین به عنوان فراوان ترین فلاونوئید موجود در پرتقال می تواند به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند کمک کند که سطح فشار خون را کنترل کنند، علاوه بر این مصرف پرتقال می تواند باعث تنظیم ضربان قلب نیز شود.

سلامت کبد

مبود ویتامین A در بدن باعث می شود که در روند عملکرد کبد اختلالاتی به وجود بیاید. مصرف پرتقال به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین A می باشد می تواند به سلامت کبد و درمان اختلالات کبدی کمک کند.

پیشگیری از سرطان

ماده لوموئید یکی از موادی است که باعث می شود خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد. با مصرف پرتقال که حاوی مقادیر غنی از لوموئید می باشد می توانید خطر ابتلا به سرطان هایی مثل سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان معده و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پرتقال یکی از میوه هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی یک گزینه بسیار مناسب است. پرتقال علاوه بر اینکه حاوی مقادیر غنی ویتامین C است، دارای انواع آنتی اکسیدان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز می باشد.

مصرف پرتقال به صورت مداوم در یک رژیم غذایی مناسب و صحیح باعث می شود که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث می شود که تعداد رادیکال های آزاد که عامل اصلی بیماری های خطرناک در بدن هستند کنترل شود.


مطالب مرتبط :


خواص لیمو ترش برای لاغری برای کبد برای پوست برای کبد چرب برای کودکان مضرات لیمو ترش خواص ضد سرطانی لیمو ترش کوچک


لیمو ترش یکی از انواع میوه های بسیار مفید و محبوب در سراسر جهان است که علاوه بر اینکه به عنوان یک طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد، برای سلامتی بدن نیز فواید بسیاری دارد. در ادامه با خاصیت های بی شمار آب لیمو ترش بیشتر آشنا می شوید. پس با مطلب خواص لیمو ترش برای مردان، چشم و پوست همراه باشید.


خواص نارنگی برای لاغری برای یبوست برای پوست صورت سبز در بارداری دمنوش پوست نارنگی مضرات نارنگی پوست نارنگی ترش


نارنگی که با نام پرتقال ماندرین هم شناخته می شود یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین میوه های فصل پاییز و زمستان است که علاوه بر طعم خوبی که دارد فواید درمانی زیادی نیز دارد. در ادامه با مطلب با خاصیت های نارنگی نارنجی و سبز آشنا شوید همراه باشید.