طرز تهیه شیرینی لگیمات خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه شیرینی لگیمات

طرز تهیه لگیمات ماه رمضان با ارد گندم ترکیه با شیر خشک مرحله به مرحله بدون شیره خرما پنیری با ماست مرحله به مرحله لگیمات کویتی لگیمات هرمزگان لگیمات ساده با ماست
لگیمات یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که شباهت های زیای به شیرینی بامیه دارد، اصالت این شیرینی خوشمزه متعلق به استان بوشهر می باشد.
مواد لازم برای ۸ نفر
آرد سفید۲ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
شیره خرما۱ پیمانه
روغن مایع۱ پیمانه
مایه خمیر۱ قاشق چایخوری
نشاسته۲ قاشق غذاخوری
آب۲ پیمانه

دستور پخت شیرینی لگیمات

مرحله اول

ابتدا آرد سفید را داخل کاسه ای بزرگ الک می کنیم و خمیر مایه را به آن اضافه می کنیم و آب گرم را کم کم به مواد می افزاییم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم تا خمیر آماده شود و بعد روی کاسه محتوی خمیر را با سلفون می پوشانیم.

مرحله دوم

سپس روی آن یک دستمال نیز قرار می دهیم و در کنار بخاری و یا هر جای گرم دیگری خمیر را قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت استراحت کند و ور بیاید. بعد تخم مرغ را در پیاله ای می شکنیم و و نشاسته را به آن می افزاییم و خوب با هم مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

زمانیکه خمیر مایه آماده شد و ور آمده بود به آن اضافه می کنیم و خوب خمیر را مخلوط می کنیم تا خمیر نرمی داشته باشیم. سپس در قابلمه ای کوچک و ترجیحا با عمق زیاد روغن به صورت شناور می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا به مرور زمان روغن کاملا داغ شود.

مرحله چهارم

خمیر را داخل قیف می ریزیم و زمانیکه روغن داغ شد قیف را فشارمی دهیم تا به اندازه دلخواهمان از مایه خمیر بیرون بیاید و با قیچی آن را می بریم تا خمیر داخل روغن بیافتد و سرخ شود.به اندازه ای که ظرفمان جا داشته باشد می توانیم از خمیر داخل روغن بریزیم.

مرحله پنجم

سپس لگیمات های را در روغن زیر و رو می کنیم تا همه نقاط آن ها سرخ شود.شیره خرما را در شیر جوش می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و هنگامیکه لگیمات ها سرخ شدند با کفگیر آن ها را از داخل روغن بیرون می آوریم و و داخل شیره خرما می ریزیم.

مرحله ششم

می توانید بعد از بیرون آوردن لگیمات ها از روغن آن ها را در صافی قرار دهید تا روغن اضافه آن ها خارج شود ( یا با دستمال حوله ای ) و اگر از طعم شیره خرما خوشتان نمی آید بعد در شربت قوام یافته و سرد شده زعفران قرار دهید.

مرحله هفتم

اجازه دهید شیرینی ها به مدت ۳ دقیقه درون شربت قرار بگیرند سپس آن ها را خارج می کنیم و در صافی قرار می دهیم تا اضافه شیره خرما از آن ها خارج شود و در ظرف مورد نظرمان لگیمات ها را می گذاریم و با پودر نارگیل آن ها را تزئین می کنیم.نوش جان.

نکات پخت لگیمات

لگیمات با بافت نرم

با دستور بالا لگیمات ما کاملا ترد و شکننده می شود. اگر دوست دارید لگیمات شما بافتی نرم داشته باشد می توانید نصف فنجان ماست چکیده به مایه لگیمات اضافه کنید. اضافه کردن ماست باعث می شود بافت لگیمات نرم و لطیف شود.